Färgstarkt & nostalgiskt à la 80-tal

Nostalgi och tillbakablickar finns ofta inom reklam, mode och design. Det spelar egentligen ingen roll om vi tittar på 1920-talet eller 1990-talet, retro finns alltid med på ett eller annat sätt. Just nu pratas det mycket i trendvärlden om att 80-talet kommer tillbaka under 2024. Stefan "Trendstefan" Nilsson bjuder här på intressanta spaningar som hjälper dig applicera 80-talstrenden i din bildkommunikation!

Stefan Nilsson

Stefan Nilsson är Sveriges mest mediala trendexpert och återkommer regelbundet i TV, radio och tidningar. Konstant på resande fot spanar han efter nya företeelser och fenomen inom inredning, design, mode, mat och annat som vi drömmer om.

trendstefan.se

80-talet är ett komplicerat årtionde. Vi har lågkonjunktur samtidigt som begrepp som "yuppies" uppstår. Det är krig både mellan Irland och Storbritannien, och Iran och Irak. Det är även ett årtionde som präglas av svält och katastrofer som AIDS, men också Band Aid. Men 80-talet är också perioden när populärkulturella referenser får ta plats. Vi har ikoner som Madonna, Prince och Whitney Houston. På 80-talet identifierar vi oss fortfarande efter musik, man är synthare eller hårdrockare.

Mitt huvudområde som trendspanare är design, och kanske framför allt inredning. Under den stora designveckan i Milano var det påtagligt att vi nu skiftar från det jordiga, terrakotta och beige till något som är mörkblått, metall och högblanka, lackade ytor. Det var mer känslan av en ironisk yuppie än tv-serien Pantertanter. Vi såg färgkombinationer av "yankee blue" med grått och inslag av lejongult.

Analoga symboler i en digital tid

Men det finns också ett mjukare och mer nostalgiskt 80-tal. Vi ser fler och fler nostalgiska föremål i bilder och illustrationer. Det är kanske ett game-boy, kassettband, en boombox eller varför inte något så banalt som en vanlig gul blyertspenna. Vi ser tillbaka på en period då det digitala inte riktigt fanns. Pixlar dyker upp som inslag i bild, liksom självklara 80-talsreferenser som smileys eller det hemmagjorda örhänget med en stiliserad blixt.

Och visst äter vi även 80-talsinspirerad mat igen. Trendbyrån Food & Friends pratar om att maträtten Flygande Jakob är tillbaka, och vi kan absolut konstatera att detsamma gäller räkcocktail.

Nattlig magi med neon och svärta

På tal om mat och nostalgi. 1985 lanserade Coca-Cola "Cherry Coke" med en läskburk mot bakgrund i gradienter. Natten är närvarande och årtiondet definieras av mycket svarta ytor. Filmer som Cocktail, Cat People eller tv-serien Miami Vice har natten närvarande i bild. Så klart med inslag av neon. Det svarta kommer tillbaka 2024 och vi vill åter ha mer, ren svärta i bildmanér. Det kan vara så att man lägger en bild bredvid en helt svart ruta som är fri från text.

Seriffens återkomst

80-talet syns också i valet av typsnitt. Vi har haft en lång period av minimalistiska typsnitt, eller för den delen smältande, morfade varianter. Nu kommer de klassiska serifferna tillbaka. De bär, med sina klackar, en klassisk vintagekänsla kring sig. En av anledningarna till att Sans serif konkurreras ut är att alldeles för många använt den – den känns helt enkelt överanvänd. Vanlig Serif känns då mer äkta. Det sägs även att den upplevs vänligare och att vi litar mer på budskap i Serif.

A

80-tal i modern design

Ett av 2023 års mest omtalade hotellprojekt var Drei Berge i Schweiz, designat av franskmarockanske Ramdane Touhami. Han har gjort precis hela hotellet med sin estetik. Från kaffekoppen till sovrummen. Om du googlar och tittar på bilderna så ser du att hotellet har just den här varma, nostalgiska 80-talskänslan. Lite som John Irvings "Hotel New Hampshire". Det är vimplar i mättade färger och typsnittet är självklart i Serif. Visst påminner bilderna om Wes Anderson, och det är absolut en känsla som kan förstärkas i år.

Så, 80-talet är på väg in. Här är några tumregler:

  • Visa offline-symboler som t.ex. blyertspennor eller kassettband.
  • Byt ut Sans serif mot Serif.
  • Låt natten vara med, eller i alla fall svarta element på bilden.
  • Använd stora pixlar och gradienter för en känsla av svunnen charm.
  • Låt det bli nostalgiskt och färgstarkt som i en Wes Anderson-film.

Fotografer: Plattform (IMA241041, IMA211614, IMA241044, IMA237780, IMA222214), Sara Danielsson (ETS9284), Jeppe Wikström (IMA50189), Maskot Bildbyrå (MASMA78110, MASMA86652), plainpicture (plap0452920, plap3870078, plap947m2273209, plap3670018), Ingimage (INGINH_47129_82167), Oscar Wettersten (IMA161346), Mikael Svensson (IMA199103), Åsa Siller Kristensson (IMA194945), Jenny Gaulitz (ETS18497).