Färgstarkt & nostalgiskt à la 80-tal
Nostalgi och tillbakablickar finns ofta inom reklam, mode och design. Det spelar egentligen ingen roll om vi tittar på 1920-talet eller 1990-talet, retro finns alltid med på ett eller annat sätt. Just nu pratas det mycket i trendvärlden om att 80-talet kommer tillbaka under 2024. Stefan "Trendstefan" Nilsson bjuder här på intressanta spaningar som hjälper dig applicera 80-talstrenden i din bildkommunikation!
Stefan Nilsson är Sveriges mest mediala trendexpert och återkommer regelbundet i TV, radio och tidningar. Konstant på resande fot spanar han efter nya företeelser och fenomen inom inredning, design, mode, mat och annat som vi drömmer om.
trendstefan.se
80-talet är ett komplicerat årtionde. Vi har lågkonjunktur samtidigt som begrepp som "yuppies" uppstår. Det är krig både mellan Irland och Storbritannien, och Iran och Irak. Det är även ett årtionde som präglas av svält och katastrofer som AIDS, men också Band Aid. Men 80-talet är också perioden när populärkulturella referenser får ta plats. Vi har ikoner som Madonna, Prince och Whitney Houston. På 80-talet identifierar vi oss fortfarande efter musik, man är synthare eller hårdrockare.
Mitt huvudområde som trendspanare är design, och kanske framför allt inredning. Under den stora designveckan i Milano var det påtagligt att vi nu skiftar från det jordiga, terrakotta och beige till något som är mörkblått, metall och högblanka, lackade ytor. Det var mer känslan av en ironisk yuppie än tv-serien Pantertanter. Vi såg färgkombinationer av "yankee blue" med grått och inslag av lejongult.