close
ima161367, färgcirklar

Hitta rätt bild för att nå ut i digitala kanaler
Bilden spelar en viktig roll för att du ska nå din målgrupp i digitala kanaler. Men hur ska man tänka när man väljer bilder? Och hur gör man för att tänka "nytt" istället för att slentrianmässigt välja en bild som tydligt upprepar textens innehåll? Mattias Arell Räms på den digitala contentbyrån Curious Mind svarar på våra frågor.
Mattias Arell Räms Foto: Pernilla Pettersson
Om Mattias Arell Räms och Curious Mind
Mattias Arell Räms är art director och bildredaktör på den digitala contentbyrån Curious Mind. Det speciella med Curious Mind är att deras konsulter sitter på plats hos kunderna. Mattias tycker att det är ett bra sätt att verkligen lära känna kunden och dess behov.

Mattias, finns det några särskilda utmaningar när man väljer bilder för digitala kanaler?
Bortsett från formatet skulle jag säga att de måste kommunicera fortare än vad de kanske gör i tryckt media. Man har ofta väldigt kort tid på sig att fånga sin målgrupp och det ställer krav på att bilden är tydlig och förmedlar budskapet på ett övertygande sätt.
Hur viktig är rätt bild i sociala medier?
Bilden är jätteviktig i sociala medier. Vi scrollar fort genom innehållet och hinner inte alltid läsa allt. Om vi ser en bild som fångar vår uppmärksamhet har vi en tendens att stanna upp och ta del av budskapet. 

Bilder i sociala medier måste överraska på något sätt, men måste också vara relevanta för innehållet. Tänk på lyckade reklamkampanjer som fått oss stanna upp. Vi är många som minns Delicatos kostcirkel eller WWFs kampanjer.

En annan sak att tänka på är att sociala medier ofta konsumeras i mobiltelefonen. Det ställer också krav på bilderna. De ska inte vara för komplexa. Budskapet ska vara tydligt – men inte tråkigt.

cai412-02223, två prickiga hundar
Bilder i sociala medier måste...
1. Överraska!
2. Vara relevanta
3. Vara tydliga

Använder ni bilder från bildbyrå?
En fotografering tar mer tid och resurser, så vi använder nästan alltid bilder från bildbyrå. Med bildbyråbilder kan man skissa på hur helheten ska bli i förväg. Dessutom är det enkelt att byta ut bilder som inte passar in eller att lägga till bilder om man inser att något saknas.
Behöver man tänka på något speciellt om man använder bilder från en bildbyrå?
Man bör tänka på vem som är den potentiella målgruppen. Vem riktar jag mig till? Det är också viktigt att bestämma vem man själv är som avsändare. Hur vill jag att min organisation, företag eller person ska uppfattas?

Det är också bra att ha en långsiktig plan för bildval, ett bildmanér. Det kan vara en så enkel sak som att bakgrunden alltid ska vara blå eller att det finns växtlighet i bilden.

Tänk också på att vara lokal. Om det handlar om livet i Sverige är det bättre att välja svenska, eller i alla fall skandinaviska, bilder. Även om man inte alltid uppfattar det direkt är de flesta bilder kulturellt kodade. Miljöer, kläder, frisyrer, möbler och kroppsspråk. Många små saker avslöjar varifrån bilden kommer.

Och om ni funderar på att välja de där billigaste stockbilderna så kom ihåg att de är billiga för att de säljs till hela världen. Eftersom de måste passa alla är de så pass avkodade från allt mänskligt att de oftast inte säger någonting.

En bra bild kommunicerar vem du är som avsändare. Det är därför värt att lägga några extra kronor på att hitta riktigt bra bilder.

ima185444, Chakrasmoothies

Hur gör man ett intressant bildval istället för att välja en bild som bara upprepar textens innehåll?
Det här tycker jag är en viktig fråga eftersom det ofta är på det sättet som man fastnar i ett trist bildspråk. Ett sätt att komma runt det är att försöka dramatisera innehållet och tänka att det skulle bli intressant att se som en film eller tv-serie.

Här kan man också gå tillbaka till företagets kärnvärden och se hur vi kan få det att skina igenom i bilden. Försök att visa värdet av tjänsten eller produkten istället för att avbilda den. Jag tror att många minns Klarnas kampanjer där man byggde bildkommunikationen kring begreppet ”smooth”. Istället för att visa någon som handlar på ett enkelt sätt använde man bilder av smältande glass och liknande. Det får betraktaren att tänka till istället för att bli uttråkad.
Vill du tipsa om några företag som är skickliga på att använda bilder i digitala kanaler?
Klarna är ett exempel. Jag tyckte också om Clas Ohlssons manér där de gav alla produkter samma värde. Ett gem och en borrmaskin avbildades i samma storlek. Ikea har också ett lyckat bildspråk som visar vardagslivet med en spännande och humoristisk tvist. 

ima173234, Vacker spiraltrappa i svartvitt
Checklista vid bildval
1. Upprepa inte det texten säger med en bild som säger samma sak. Försök hitta vad som är unikt i det här budskapet och för avsändaren.

2. Var lokal! Om det handlar om livet i Sverige är det bättre att välja svenska bilder. De flesta bilder är kulturellt kodade även om man inte alltid uppfattar det direkt.

3. Hitta en röd tråd. Om du väljer flera bilder, försök hitta något som gör att de hänger ihop, till exempel en färg eller något motiv som återkommer.
Fotografer: Oscar Wettersten (ima161367), Pernilla Pettersson, Caiaimage (cai412-02223), Magnus Ragnvid (ima185444) och Karl Forsberg (ima173234).

Bilderna är valda av Mattias Arell Räms och den röda tråden är prickar/cirklar.
Läs fler artiklar från Johnér!