close
Bli en bättre bildkommunikatör
Så här kommunicerar du autenticitet i bild
Häng med i vår nya serie med filmer och whitepapers där du kommer att få handfasta tips om bildkommunikation. Till varje film hör ett snabbläst whitepaper som fördjupar det vi tar upp i filmen. Och ett bildval som passar in på det aktuella temat.

Vi inleder med ordet som finns på allas läppar just nu - autenticitet. Vill du att er kommunikation ska upplevas som äkta - ja då får du inte missa våra tips om vad du ska tänka på när du gör bildval.

100 bilder som passar till temat äkthet
Har du ont om tid? Vi har gjort jobbet åt dig och valt ut bilder där vi har använt tipsen i filmen och i whitepapret.
Äkthet i bild - som whitepaper
Vill du ha lite utförligare tips eller bara minnas lite bättre det som vi tar upp i filmen?
Semiotik gör din kommunikation mer träffsäker
För oss är det viktigt att det vi lär ut är teoretiskt förankrat och därför gör vi den här satsningen ihop med med Kantar Sifos kunniga semiotiker Karin Sandelin. Vi passade på att fråga Karin om hennes syn på vad som är en bra bild och hur man blir bättre på att välja rätt bilder.
Hej Karin! Berätta lite om vad du jobbar med?
– Jag jobbar som semiotiker, vilket innebär att jag förklarar vad varumärken, myndigheter och organisationer signalerar med olika former av kommunikation - det kan vara bilder, färger, former, förpackningar, arkitektur, publicitet, rörlig bild, ljud, ja allt vi förnimmer.
Varför är det viktigt med semiotik?
– Semiotiken förklarar varför du uppfattas på ett visst sätt. Den kan därför hjälpa dig att kommunicera tydligare, ärligare och mer effektivt. På så vis hjälper den oss att förstå varandra och vad vi kan förvänta oss av varandra. Den hjälper oss också att förstå stereotypa uttryckssätt och hur vi kan undvika dem.

Vad är en bra bild enligt dig?
– En bra kommersiell bild bär ett narrativ som stöds av bildens alla element, och bygger på så vis en tydlig karaktär. Då förstår vi den. Extra roligt är det när bilden innehåller ingredienser som inte vanligtvis brukar porträtteras på just det här sättet.


Vad är det vanligaste misstaget när man väljer bild tycker du?
– Det måste vara att man väljer en generisk bild. Det vill säga en bild som bygger på etablerade föreställningar av hur vi brukar visualisera det aktuella motivet. Den bygger troligtvis inte ditt budskap utan fungerar mest som utfyllnad. Det är stor risk att den till och med underminerar ditt budskap och försvagar ditt varumärke.
Gillade du någon av bilderna ovan?
Klicka så hittar du dem här.