close
 
Följ med till en utseendefixerad bransch
- Bokomslaget kan vara avgörande för en boks framgång
Läser du böcker så har du med all säkerhet träffat på Sofia Scheutz bokomslag. Så flitigt anlitad är hon nämligen. Sofia är AD och grafisk designer med utbildning från Konstfack, som förutom bokomslag och böcker inom alla genrer, också arbetar med en mängd andra typer av grafisk formgivning. Många av Johnérs kunder använder våra bilder till bokomslag, så vi ringde upp Sofia för att ta reda på hur den kreativa processen bakom ett bokomslag fungerar.

Hej Sofia! Berätta lite om hur arbetet med ett bokomslag börjar!

– Jag får en förfrågan från förlaget, och manus eller synopsis ihop med en mer eller mindre utförlig brief. Sedan läser jag, gör en konkurrentanalys, ibland ett moodboard, särskilt om det är en serie böcker, eller ett författarskap där man bygger ett varumärke.

– Jag lämnar oftast flera skisser som bygger på olika idéer. Viktigt att känna till är att man som omslagsformgivare ofta jobbar i flera omgångar. Många ska tycka till. Man får kommentarer, gör om och modifierar. Ibland kan det resultera i att slutresultatet blir mer slätstruket än skisserna. Andra gånger kan man genom ett samarbete med förläggaren komma fram till något som är ännu bättre än skisserna.

Hur går du till väga rent konkret för att bestämma omslagets form?

– Jag lägger ned mycket tid på att hitta rätt typografi för att skapa ett uttryck. Hittar jag inte en färdig font kan jag rita typon själv. Om det inte ingår i briefen, försöker jag ta reda på mer om vad förlaget tänkt sig för målgrupp, om de har några önskemål och tankar. Är det en känd eller okänd författare, det styr förstås om man främst ska lyfta fram titel eller författarnamn. Är det en serie eller en solitär? Jag läser manus om det finns, eller synopsis och försöker hitta både essens i stämning och handling.

– Jag är noga med att göra en konkurrentanalys: hur ser konkurrenterna ut till boken/författaren, dels för att inte råka göra något som är för likt, dels för att se vad jag tycker fungerar bättre och sämre inom genren.

Hur tänker du kring färgerna du använder på omslaget?

– Färgvalet ska förstås spegla innehållet, men också hjälpa boken att synas i bokhandelshyllan och på nätet. Att jobba med dova/mörka färger kan vara en utmaning då de kanske inte syns lika bra som klarare färger. Viktigare än just vilken färg det är, är ofta att det finns kontraster, något som sticker ut. Det kan vara intressant att använda en helt otippad färg på en genre där man inte förväntar sig den. Som rosa på en deckare.

Blir det svårare att göra ett bra omslag om du själv tycker boken är tråkig?

– Värre än en tråkig bok är faktiskt en intetsägande bok där det inte finns något att ta på, och där det saknas ett innehåll som går att visualisera. Det kan nästan vara svårare att göra ett omslag till en bok man tycker väldigt mycket om. Jag kan få en släng av prestationsångest, kommer jag kunna spegla det fantastiska innehållet på rätt sätt och göra ett omslag som lever upp till insidan.

Vilken typ av bokomslag tycker du själv är inspirerande?

– Amerikanska omslag är roliga att titta på eftersom de ofta är mer vågade. Bokens idé är visualiserad pÃ¥ ett mer abstrakt vis. Om jag ska våga generalisera så föredrar svenska förlag ett mer illustrerande och konkret angreppssätt, man tar inte ut svängarna alltid. Förlagen här är inte alltid lika förtjusta i det oväntade, utan föredrar kanske "säkra" kort. Dvs något som de sett förut. Det gäller kanske främst de tydliga genrerna som chick-lit, romance, thrillers och deckare.

Sofia Scheutz berättar om några av sina bokomslag
För eller senare exploderar jag - John Green
"Detta är den omåttligt populära "The fault in our Stars" av John Green som nyligen blev film. Boken gavs ut i storpocket som en ungdomsbok första gången (t.v.) och omslaget är utformat för att passa den svenska titeln (som ju är betydligt mer konkret än den engelska). Jag tror aldrig jag har fått så mycket respons på ett omslag. Vissa hatade det, andra älskade det. John Green själv älskar det och har gjort ett klipp där han går igenom omslagen på sina böcker i olika länder på ett kul sätt."
Se John Green hylla omslaget
"När boken skulle bli vanligt pocket så ville man inte ha det illustrerade omslaget, utan ett mer "seriöst" och vuxet omslag. Här stod jag på mig så att jag fick behålla typografin från det första omslaget så att det ändå finns en igenkänning mellan böckerna, och så använder jag den typografin på hans andra titlar som kommer ut på svenska. Lustigt nog så valde jag en bild på tjejen och killen som påminner väldigt mycket om de personer som senare fick huvudrollerna i filmen."
Romaner i urval - Åsa Larsson
"Här är ett bra exempel på hur effektivt det är att bryta mot klichéerna tycker jag. Ljusa omslag var inte så vanligt inom deckargenren, men det ljusa knyter väl an till att romanerna utspelar sig i norra Sverige, och trots det är ljusa färger tycker jag den otäcka stämningen framgår. Omslagen ingår i en serie och då gäller det att böckerna måste skilja sig inbördes men ändå hålla sig till seriens tema. Det är alltid lite klurigt."
Här och nu - Paul Auster & J.M. Coetzee
"En litterär bok där ett typografiskt omslag illustrerar korrespondensen mellan Auster och Coetzee. Eftersom det inte är en typisk bokklubbsbok, där formaten och det tekniska utförandet oftast är begränsat till standarder, så kunde vi göra en liten knubbig bok utan skyddsomslag. Pappret är obestruket och namn och illustrationsdelar har blank lack. Men framförallt så kunde vi göra ett färgat snitt så att flygpostmönstret fortsätter på bokens snittyta. Boken blir mer som ett objekt."

En nypa salt - Maria Goodin
"Det här omslaget är ett fantastiskt exempel på hur viktigt ett omslag kan vara. Boken är den första av en helt okänd engelsk författare. Den har sålt väldigt bra, särskilt i pocket, där den har synts väldigt bra i hyllan med sitt ganska "mumsiga" utryck som speglar bokens stämning med Meg som växer upp med sin excentriga och matlagande mamma. Det här omslaget är ganska typiskt mig, jag tycker om att bygga upp kollage."

Över gränsen - Oline Stig
"Här får omslaget uttrycka en känsla av hela temat i novellsamlingen på ett mer abstrakt sätt, vilket jag gillar. Det är min egen illustration och jag tycker hjortens uttryck samspelar på ett intressant sätt med titeln och novellernas grundtema och litterära uttryck."
Tävla om entrébiljetter till årets Fotomässa i Älvsjö 21-23 november. Ses vi i monter A10:49?
I år är mässan alldeles extra sprängfylld av spännande föredrag och fotoutställningar. Dessutom har vi en härlig monter, så kom gärna förbi och delta i vår mörkrumstävling.

För att tävla om biljetter, gör så här: e-posta oss ett tips om ett ämne du vill läsa i nyhetsbrevet under 2015 till info@johner.se Senast 17/11 önskar vi ditt tips. Bästa tipset belönas med två entrébiljetter! Och en artikel om ämnet under 2015 så klart.
NYA FOTOGRAFER Lisa Björner, Sara Winsnes, Björn Dahlgren och många fler
Det strömmar in skandinaviska bilder från våra nya fotografer den här hösten. Upptäck våra nyrekryteringar, och bli först med att använda någon av deras bilder! Klicka pÃ¥ länken sÃ¥ fÃ¥r du se ett urval.
Nya fotografer och sprillans nya bilder är bara ett klick bort
Nya fotografer
 
 
 
 
Svenska Fotobokspriset 2014
Och vinnaren blev...
Anna Strand blev vinnaren av Svenska Fotobokspriset 2014 med boken Nagoya Notebook. Grattis!

Juryns motivering: Boken är ett vackert objekt, väl sammanhängande med sitt innehåll, och visar olika starka tendenser vi ser i dagens fotografi, som arrangerad fotografi och påhittade delar. Boken har också en personlig känsla, och väcker också intressanta frågor om sammanlänkningen mellan fotografi, minne, historia och känsla.